OLGUNLAŞMA ENSTİTÜLERİ
Ülkemizin sanat eğitiminde önemli bir kilometre taşı olan ve kız çocuklarının üst seviye eğitim ihtiyacından doğan olgunlaşma enstitüleri, kurulduğu 1945 yılından günümüze farklı illerde toplam 32 kurumla Türk kültür sanat ve zanaatını yaşatmaya devam etmektedir.
Geleneksel el sanatları ve Türk giyim kültürünü araştıran, asıllarına uygun şekilde yeni tasarımlarla yarına aktaran enstitüler, eğitim çeşitliliğinin artması ve gelişen teknolojiye rağmen milli hafızamızın korunmasına gayret etmiştir. Enstitülerin bu gayretinde Türk kadınının öz emeğine sadakati ve kültürüne aidiyeti en büyük motivasyon kaynağı olmuştur. Bununla birlikte 20. yüzyılın önlenemez tüketim alışkanlıkları, sanatta özgün tasarımların öneminin artması, varlığı adeta usta-çırak ilişkisine bağlı olan olgunlaşma enstitülerinin bu çağın gerekleriyle eşgüdüm kurma hızının azalması yeni bir kurumsal dönüşüme ihtiyacı doğurmuştur.
Bu ihtiyaç, olgunlaşma enstitülerinin zengin hafızasını yeniden hatırlama ve bu hafızayı çağdaş bakış açısıyla sentezleyerek kuruma rağbeti arttırma olarak belirmiştir. Sayın Emine Erdoğan Hanımefendi himayesi ve Millî Eğitim Bakanlığı öncülüğünde başlayan kurumsal dönüşüm kapsamında; moda, sanat ve akademisyenlerden oluşturulan Danışma Kurulu ile olgunlaşma enstitülerinin mevcut durumu yakından izlenerek bir öz değerlendirme yapılmıştır. Değerlendirmeler neticesinde; olgunlaşma enstitüleri için bir kurumsal dönüşüm manifestosu belirlenmiştir.
Sadeleşme, derinleşme, gençleşme, markalaşma, nitelikli özgünlük gibi hedeflerin yer aldığı manifesto yol haritası olarak kurumlarca benimsenmiş ve bu kapsamda hızlı bir dönüşüm sürecine girilmiştir.
Bohça
Belirlenen “BOHÇA” marka adının olgunlaşma enstitülerini ve geleneksel Türk el sanatlarını kapsadığı düşünülerek bu marka için geleneksel Türk sanatlarının modern tasarımlarla güncel kullanımlara uygun olmasına karar verilmiştir. Bu doğrultuda Danışma Kurulu koordinesinde, enstitülerin arşivleri ve üretim kapasiteleri değerlendirilmiştir. Değerlendirmeler sonunda Danışma Kurulu üyelerinden Suzan Toplusoy ile Banu Yentür’ün yönlendirmeleri doğrultusunda ürün denemeleri yapılmış ve prototipler hazırlanmıştır. Ürünlerin kalite standartlarına uygun olması için çeşitli kıstaslar belirlenmiş, marka için çalışacak tüm olgunlaşma enstitülerine deklare edilerek ürünler buna uygun şekilde hazırlanmıştır. Ürünler “Olgunlaşma Enstitüleri Kurumsal Dönüşüm Manifestosu”nda belirlenen “sadeleşme, derinleşme, nitelikli özgünlük, gelenekli yenilikçilik, kültürel temsile uygunluk” kıstaslarına göre hazırlanmış, ürünlerde Türk el zanaatları kullanılarak, motif ve desenlerin Türk desenleri olmasına özen gösterilmiştir. Kullanılan desenler bilhassa olgunlaşma enstitüleri müze ve arşivlerinden seçilmiştir.
Sayın Cumhurbaşkanımızın eşi Emine ERDOĞAN Hanımefendi öncülüğünde; dün olduğu gibi bugün de kültürel hafızamızın yaşatılmasındaki misyonunu sürdüren enstitülerimizde üretilen ürünler, "Bohça" markası ile birlikte yıllardır tutulan desen arşivlerinden de yararlanılarak, çağdaş yorumlarla daha kullanışlı ve pazar değeri yüksek ürünlere dönüştürülmüştür. Marka için İstanbul İstiklal Caddesi’nde bulunan Beyoğlu Refia Övüç Olgunlaşma Enstitüsü binasının giriş katında bir satış mağazası hazırlanmış olup markanın e-ticaret ve sosyal medya hesapları oluşturulmuştur. 5 Haziran 2021 tarihinde açılan ve 18 Kasım 2021 tarihinde İstanbul Beyoğlu Refia Övüç Olgunlaşma Enstitüsü bünyesine devredilen Bohça Mağazası, Olgunlaşma Enstitülerinin kendi atölyelerinde çeşitli kategorilerde el emeği ile üretilen ürünlerle müşterilerine hizmet vermektedir.
Bohça mağazasına ulusal ve uluslararası alanda gösterilen yoğun ilgi ve alakanın ardından, markanın ikinci şubesi İstanbul GalataPort Paket Postane bölümünde Sayın Cumhurbaşkanımızın eşi Emine ERDOĞAN hanımefendinin teşrifleriyle 24 Aralık 2022 tarihinde açılmıştır.
Bohça markası, müşterilerine başta giyim olmak üzere ev aksesuarları, yemek takımları, salon takımları, kırlentler, namaz grubu, bohçalar, kupon kumaşlar, hamam grubu, takı ve aksesuarlar olmak üzere on farklı ürün gamında hizmet sunmaktadır. Bölgede yerli ve yabancı turist hareketliliğinin oldukça yüksek olması ve mağazanın konumu; satışa sunulan ürünlerin hem kültürümüzün tanıtımı açısından görsel bir katkı sağlamasında, hem de bu nadide ürünlere sahip olunabilmenin imkanını sunmasında önemli bir etkiye sahiptir. Bohça Mağazası, her geçen gün artan beğeni ve ilgi, oluşan daimî müşterileri ve olumlu geri dönütlerle daha da artan enerjisi ile hizmet vermeye devam etmektedir.